Fitness oefeningen zijn een vorm van kracht training, waarbij de spieren een grotere weerstand dan normaal moet trotseren. De weerstand wordt geleverd door apparaten, gewichten, banden of het lichaamsgewicht zelf. Kracht training biedt vele voordelen op gebied van kracht en fitheid. We sommen de voordelen van een goed uitgewerkt schema even op: 

1. De spieren worden sterker 
2. De zenuw impulsen verbeteren 
3. De onderlinge samenwerking tussen de spieren neemt toe 
4. De spier kan na een tijdje een grotere weerstand overwinnen 
5. De pezen worden sterker 
6. De spieren worden groter 
7. De botten worden steviger 
8. De systemen voor energie functioneren beter 
9. Fitness versterkt de aerobe training 
10. Een betere nachtrust 
11. Meer energie 
12.Een verbeterd zelf beeld 
13.Een verhoogd metabolisme 
14. Minder stress 
15. Grotere lenigheid 
16. Verbeterde hart functie 
17. Minder kwaaltjes 
18. Fitness oefeningen vragen niet veel tijd

fitness schiedam

De spieren worden sterker

Motor eenheden zijn zenuwen en de daarbij behorende vezels in de spieren.Wanaar spieren normaal wordengebruikt, worden niet alle motor eenheden aan het werk gezet. Door de samentrekking van de spijr tijdens de oefeningen, worden wel alle beschikbaren motor eenheden actief gemaakt, ook de sluimerende.

De zenuw impulsen verbeteren

Omdat de krachten worden gebundeld. Hoe duidelijker het lichaam de zenuw impulsen kan doorgeven, hoe meer en sneller vezels in de spieren seactiveerd kunnen worden.

De onderlinge samenwerking tussen de spieren neemt toe

Omdat de intramusculair coordinatie verbetert. Als de weerstand verhoogt wotdt, gaan alle andere spieren rondom het te bewegen gewricht zich ook aanspannen. De omligende spieren helpen de te trainen spier. De spier die men wil trainen, noemt men de agonist. Deze zal aanvankelijk afgeremd worden in zijn werking, omdat de spier met de terenover gestelde werking de antagonist, zich aanspant. Hoe getraider de agonist is, hoe minder hulp de omligende spieren zullen leveren.

De spier kan een tijdje een grotere weerstand overwinnen

Omdat de de vezels in de spier beter samen werken. Dit kan je vergelijken met 2 groepen die aan touwtrekken doen. Bij 1 groep trekt ieder lid hard, maar niet georganiseerd en niet gelijktijdig. De andere groep is heel georganiseerd en de leden trekken op hetzelfde moment aan het touw. Het is niet echt moeilijk te voorspellen welke groep de wedstrijd zal winnen. Om te voorkomen dat de spanning op pezen te groot wordt, heeft het lichaam een ingebouwd beschermings-mechanisme. Dit zorgt ervoor dat de spier automatisch geremd wordt, waardoor de pees niet scheurt. In sommige omstandigheden, bijvoorbeeld bij angst of woede, kan dit mechanisme uitge-schakeld worden waardoor enorme kracht prestaties mogelijk worden. Regelmatige kracht training vermindert op termijn dit beveiligings-mechanisme: de pees lichaampjes worden minder gevoelig voor het beschermings-mechanisme en de spieren krijgen meer ruimte om te bewegen.

De pezen worden sterker

Om evenwicht te bekomen, moeten ook de pezen versterkt worden. Dit is net wat een goed uitgekiend programma doet: door de toegeno-men belasting worden de pezen versterkt.

De spieren worden groter

Het volume van de spier vezels neemt toe. Dit noemt men hypertrofie. Wanneer je kracht oefeningen doet, komen er kleine scheurtjes in de spier vezels. Vanaf dat moment begint het lichaam met een herstel proces om die scheurtjes te genezen. De spieren worden hierdoor sterker en groter. Het hormoon testosteron speelt hierbij een belangrijke rol, daarom is het ook dat wanneer mannen en vrouwen dezelfde fitness oefeningen doen, mannen meer spier massa krijgen. In het vrouwelijk lichaam komt testosteron niet, of in zeer kleine aantallen, voor.

De botten worden steviger

Zelfs bij oefeningen op hogere leeftijd, worden de menselijke botten steviger wanneer je regelmatig traint op kracht.

De systemen voor energie functioneren beter

De systemen die zorgen voor de energie in het lichaam, gaan beter functioneren. Fitness oefeningen verbeteren de kwaliteit van het metabolisme. Hierdoor verkrijgt men een schonere verbranding van suikers en vetter. Je kan dit vergelijken met een kachel: een goed onderhouden kachel brandt beter dan een oude, roestige kachel.

Fitness versterkt de aerobe training

Kracht training versterkt het effect van aerobe training. Als je wil vermageren is het daarom aangeraden om regelmatig fitness oefeningen te doen. Hoe meer spierweefsel je hebt, hoe beter de stofwisseling en de vet verbranding functioneert. Zelfs als je lichaam in rust is, wordt er meer en schoner energie verbrand. Belangrijk om te weten is dat wanneer je kracht training doet, je sterker wordt, maar de zichtbare resultaten worden pas na 2 maanden duidelijk. De toegenomen kracht in de eerste 2 maanden is het gevolg van de samenwerking van de spieren (inter- en intramusculaire coördinatie), terwijl de hypertrofie (het groter worden van de spieren) pas na 8 weken een rol gaat spelen. Het regelmatig doen van fitness oefeningen biedt ontelbare voordelen.De meeste mensen geven gewichtsverlies als belangrijkste doel van hun fitness programma op, of ze willen er gespierder en fitter uitzien. Toch zorgen regelmatige fitness oefeningen niet alleen voor een mooier lichaam, maar biedt het nog tal van voordelen.

Een betere nachtrust

Studies bewijzen dat mensen die 3 maal per week een goed uitgebalanceerd programma voor krachttraining volgen, een betere nachtrust hebben danmensen die dit niet doen.

Meer energie

Regelmatig fitnessen verhoogt het gehalte aan endorfine in het menselijk lichaam, wat zorgt voor meer energie. Het doen van fitness oefeningen is een zeer goede manier om vermoeidheid te bestrijden. Sommige mensen gebruiken als excuus dat ze te moe zijn om, na hun dagtaak, nog even fitness oefeningen te doen. Het goede nieuws is dat 3 maal per week een half uurtje fitness oefeningen doen, zorgt voor een verhoogd energie peil! Zeg maar vaarwel tegen de vermoeidheid.

Een verbeterd zelf beeld

De meeste mensen die regelmatig fitnessen zien er niet alleen beter uit, ze voelen zich ook beter, zowel lichamelijk als geestelijk. Weten dat je iets goed doet voor je lichaam zal je zelf beeld vergroten, wat uiteindelijk je zelfvertrouwen doet toenemen.

Een verhoogd metabolisme

Regelmatig kracht oefeningen doen zorgt voor meer en sterkere spieren. Spieren verbruiken meer energie dan vet, dus zelfs in rust verbrandt je lichaam meer energie. het werken met gewichten komt je metabolisme enkel te goeden: zelfs als je niets doer, verbrand je minder energie.

Minder stress

Het volgen san een fitnessprogramma vermindert stress: door het trainen daalt je bloeddruk en wordt het bloed sneller door je adres gepompt. Bovedien verzet het je zinnen en kan je alle slechte gevoelens, frustraties en irritaties van je af rtainen

Grotere lenigheid

Een goed uitgekiend programma verbetert je kracht en lenigheid, wat kans op blessures verkleint

Verbeterde hart functies

Het volgen van een Krachtschema verbetert de kracht van alle spieren in je lichaam, dus ook van je hart. De oefeningen zorgen niet alleen voor minder lichaamsvet, maar ze verbeteren ook het hart, waardoor het efficienter bloed en zuurstof door je lichaam pompt.

Minder kwaaltjes

Hoe fitter je bent en hoe gezonder je eet, hoe minder kans je loop op allerlei kwaaltjes en blessures. Het volgen van een goed uitgewerkt fitness programma werkt dus oop preventief.

Fitness oefeningen vragen niet veel tijd

Door het regelmatig doen van kracht oefeningen wordt je leven aangenamer en je voelt je beter in je vel. Iedereen kan 3 maal per week een half uurtje vrijmaken, meer nog: iedereen is dit aan zichzelf verplicht.